Tuhan, aku sedang dirapatkan serapat-rapatnya pada hela panjang setiap pagi.
Aku hentakkan kebencian pada lantai dingin setiap kembali.
Aku pasang tatap melas pada pintu yang merasa sepi.

Aku tidur, Tuhan. 
Pada punuk-punuk perih disebrang lahan.
Aku bercerita, Tuhan. 
Pada lambai-lambai bengis kesenangan.
Kemudian kau pasti paham, Tuhan. 
Aku yang melalang buana untuk hari didepan. 
Namun dikira mengubur segala yang terang. 
Aku benci diberi prasangka api. 
Aku ini bergerak, Tuhan.
Seperti air, deras namun tidak berkelabak. 
Aku bergerak, sungguh.
Bongkahan yang aku sandang lebih berat daripada egoisku, sebenarnya.
Patahan ceraci tak membantu, aku tau.
Cukuplah. 
Selamat tidur, 
hati yang mengumpat mati.


-kepada yang tabah namun pemarah-


Share this

Related Posts

Previous
Next Post »